Ajankohtaista

01.08.2018

Koneteekkarin mielipide

Domo-järjestelmä asukkaan näkökulmasta

Niko Erä-Esko aloitti konetekniikan opiskelun Aalto-yliopistossa vuoden 2015 syksyllä, jolloin Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (AYY) oli juuri ottanut asunnonvälitykseensä käyttöön Domo-järjestelmän. Erä-Esko pääsi kokeilemaan asuntojen hakua uutena opiskelijana ja uudella järjestelmällä:

”AYY:n sivuilta löytyi linkki Domoon, josta sitten tein hakemuksen. Olin kirjoilla Helsingissä, niin heti ei asuntoa saanut, mutta seuraavaksi kevääksi sitten kyllä”, Niko kertoo.

Domo-järjestelmä pisteyttää hakijoita automaattisesti vuokranantajan linjauksien mukaan. AYY:n tapauksessa kauempaa saapuvat uudet opiskelijat saavat lisäpisteitä asuntohakemuksiin ja ohittavat pääkaupunkiseudulla valmiiksi asuvat hakijat jonossa.

Domo-järjestelmä on kuitenkin tehty mahdollisimman läpinäkyväksi, jotta hakija pysyy kärryillä hakemustensa tilanteesta ja hänelle myönnetyistä hakupisteistä:

”Se oli tosi selkeätä, kun sulle heti annetaan jononumero. Aika aktiivisestikin kävin katsomassa hakemuksen edistymistä. Ei ollut niin turhauttavaa kuin muilla, joilta ei kuulunut mitään väliaikatietoja hakemuksesta.”

Helppoa hakijalle ja asunnon välittäjälle

Opiskelija-asunnoissa vaihtuvuus on luontaista, koska opiskelujen aikana opiskelijan elämäntilanne voi muuttua. Erä-Esko asuu nykyään jo toisessa AYY:n asunnossa, johon hän muutti yhdessä tyttöystävänsä kanssa:

”Menossa toinen asunto Domon kautta. Asuin ensin reilun vuoden solussa, mutta sitten haettiin isompaa asuntoa. Muuten ei ole tarvinnut Domoa käyttää, seuraavan kerran sitten kun tarvitsee irtisanoa asunto.”

Hän kiittelee Domossa sitä, että vuokrasopimukset sai hoidettua kokonaan sähköisesti:

”Avaimet piti hakea toimistolta, mutta muuten ei ole tarvinnut siellä rampata.”

Vertailua muihin asuntojärjestelmiin Niko ei suuremmin osaa tehdä, koska on opiskeluaikana voinut luottaa AYY:n asuntoihin:

”Muillahan ei ole mitään jonosysteemejä. Myös asunnon pohjapiirrustukset saa Domossa nähtäville, mikä on todella hyvä, jotta asuntoa hakiessa näkee suoraan, onko asunto itselle sopiva.”

Domoa kehitetään ketterästi ominaisuus kerrallaan

Kehitysehdotuksia Erä-Eskolle syntyy hetken miettimisen jälkeen muutamia:

”Erillisiä systeemejä löytyy aika paljon. Huollolla on oma lomake, joka pitää löytää jostain verkkosivujen kautta, pyykkivuorojen varaamiseen on oma järjestelmänsä, vuokrattavien tilojen varaamiseen omansa… Olisihan se nyt näppärää, jos voisi kaiken hoitaa Domon kautta.”

Domo-järjestelmää kehitetään jatkuvasti ja syksyn 2018 aikana järjestelmään ollaan rakentamassa lisää työkaluja yhteistyössä isojen opiskelija-asumisen toimijoiden kanssa. Viimeisimpänä Domoon kehitettiin Kela-integraatio, jonka ansiosta Kela voi tarkistaa asumistukea hakevien vuokralaisten tiedot suoraan Domosta, ilman että vuokranantajan tarvitsee täyttää lomakkeita tai vuokralaisten lähettää vuokrasopimuksia tai muita todisteita Kelalle. Täältä voit lukea lisää Kela-integraatiosta.

Seuraavana luvassa on välineitä nimenomaan asukkaille, joten Domon kautta voi siis hyvinkin pystyä tulevaisuudessa varaamaan tiloja tai lähettämään ilmoituksia huollolle!

Domon väki toivottaa Nikolle menestystä opintoihin ja hauskaa ja huoletonta asumista Otaonnelassa.